Solli moet thuisblijven

Tore Solli van Sandefjord Skøiteklubb mag Noorwegen niet vertegenwoordigen op het EK dit jaar.

De jonge jongen uit Sandefjord dacht dat hij klaar was voor het EK nadat hij als 3de was geeindigd op het NK Allround het weekend voor kerst. Dat was blijkbaar niet goed genoeg voor degenen die het voor het zeggen hebben in de schaatsbond. Een dag later kreeg hij te horen dat hij moest gaan starten in een echte Amerikaanse selectie in het Vikingskipet één week voor het EK

Niet teleurgesteld
Zelfs nu de schaatser uit Sandefjord het EK moet volgen vanaf de bank is hij geen teleurgesteld en verslagen man waarmee we praatten gister namiddag.-nee, ik ben in geen enkele mate teleurgesteld. Natuurlijk had ik hoop op een EK ticket na mijn prestatie op het NK maar er komen andere wedstrijden die belangrijker voor mij zijn zegt Solli.In plaats van Heerenveen gaat Solli volgend weekend naar Hamar om de Norgescup te gaan rijden.
-de Norgescup wedstrijd is de kwalificatiewedstrijd voor de volgende Worldcupwedstrijden in het Duitse Erfurt en Heerenveen. Ik hoop dat ik me kan kwalificeren voor deze twee wedstrijden. Op de wat langere termijn zijn is het belangrijker voor mij om deze wedstrijden te rijden dan een EK verklaart de schaatser uit Sandefjord.

veranderden spelregelsTore Solli rekende erop dat hij geplaatst was voor het EK volgens de regels die de schaatsbond had opgesteld en had zijn voorbereidingen daar na gepland.
-de bond heeft blijkbaar tussentijds de spelregels veranderd, tegelijkertijd is de communicatie ook slecht en onduidelijk geweest wat betreft de selectie. Het is niet normaal om zo'n soort wedstrijd te rijden in een periode die we zouden moeten gebruiken om ons voor te bereiden. Om die reden weigerde ik om te starten in de selectiewedstrijd vrijdag vertelt Solli

WK als een bonus
Begin februari vind het WK Allround plaats in Hamar. Tore Solli laat weten dat hij ook een beetje gedacht heeft aan dat kampioenschap. Hij heeft echter geen grote verwachtingen dat hij hij aan de start zal staan in Hamar het eerste weekend van februari.
-Natuurlijk zou het ontzettend leuk zijn om een WK te rijden op de thuisbaan maar zo'n deelname zou in dit geval een pure bonus voor mij zijn.
-Nu zal ik mij zo goed mogelijk voorbereiden op de Norgescup volgend weekend in Hamar. Mijn hoofddoel is om naar Erfurt te gaan aan het eind van de maan. Met een goede prestatie daar kan dat misschien een plaats opleveren voor in de WK ploeg een weekend later zegt het grote schaatstalent van Sandefjord Skøiteklubb, Tore Solli

(vertaling van artikel uit Sandefjords Blad, gepubliceerd op zaterdag 3 januari)