Solli må bli hjemme

Sandefjord Skøiteklubs Tore Solli får ikke representere Norge under årets skøyte-EM

Unggutten fra Sandefjord trodde han var klar for EM etter at han hadde sikret seg tredjeplassen sammenlagt under allround-NM helgen før jul. Det var tydeligvis ikke godt nok for dem som bestemte inne i skøyteforbundet. Lille julaften fikk han beskjed om at han måtte stille til ren amerikansk uttak i Vikingskipet én uke før EM.

Ikke skuffet
Selv om Sandefjord-løperen nå må se EM fra sofakroken, er det ingen skuffet og slagen mann vi snakket med i går ettermiddag.– Nei, jeg er på ingen måte skuffet. Selvsagt hadde jeg et håp om EM-billett etter innsatsen under NM, men det finnes andre konkurranser som er viktigere for meg, sier Tore Solli.I stedet for EM i Heerenveen, drar Tore til Hamar for å gå Norges Cup neste helg.– NC-stevnet er uttak til de neste World Cup. konkurransene i tyske Erfurt og Heerenveen. Jeg håper å kunne kvalifisere meg til de to konkurransene. På litt lengre sikt er det viktigere for meg å gå disse løpene enn EM, forklarer Sandefjord-løperen.

Endret spillereglene
Tore Solli regnet med at han var EM-klar ut fra de reglene forbundet hadde satt opp, og hadde lagt opp forberedelsene etter dette.– Forbundet har tydeligvis endret spillereglene underveis, samtidig som det også har vært en uryddig og dårlig kommunikasjon i forbindelse med uttaket. Det er ikke normalt å kjøre slike løp som dette i en periode vi bør bruke til forberedelser. Av den grunn nektet jeg å spille opp i fredagens uttagningsløp, forteller Solli.

VM som en bonus
I begynnelsen av februar arrangeres årets VM i Vikingskipet på Hamar. Tore Solli vedgår at han også har tenkt litt på dette mesterskapet. Likevel har han ikke de helt store forhåpningene om å få stille på Hamar den første helgen i februar.– Selvsagt hadde det vært utrolig gøy å få gå VM på hjemmebane, men en slik deltagelse vil i så fall være en ren bonus for meg.– Nå skal jeg forberede meg så godt som mulig til neste helgs Norges Cup-stevne på Hamar. Mitt hovedmål er å gå i Erfurt i månedsskiftet. Med en god innsats der nede, kan det kanskje holde til en plass i VM-troppen den påfølgende helgen, avslutter Sandefjord Skøiteklubs store skøytetalent, Tore Solli.

(artikkelen er publisert i Sandefjords Blad, lørdag 3 januar)