Wie is Tore Solli?

profiel
Naam: Tore Solli
Geboortedatum: 07.03.86
Woonplaats: Sandefjord
Vriendin: Christina
Opleiding: 3 van de 4 jaar van de PABO voltooid

Lengte: 188 cm
Gewicht: 75-80 kg
Max. pols: 204 (hardlopend)
rustpols: 33
Trainer: Ivar Sletsjøe
Klubb: Sandefjord Skøiteklub
Schaatsen: Marchese "Silver"
Schaatspak: Nike
Favoriete afstanden: 3000m og 5000m
Favoriete ijsbanen: Vikingskipet, Hamar og Thialf, Heerenveen

Interesses: Muziek, lezen, film, computer, buitenleven
Favoriet eten: kipgerechten, gegrilde zalm, scampi
Favoriete drank: koud bronwater
Favoriete muziek: overzicht hier
Favoriete films: LOTR, Harry Potter, The English Patient, Star Wars, films met Alan Rickman, Nicholas Cage, Will Ferrell..
(bron: toresolli.com (vertaald))

Ontwikkeling
Ik ben altijd al een actief persoon geweest en als kind heb ik aan gymnastiek, athletiek, voetbal en schaatsen gedaan en dat laatste doe ik nu nog steeds. Ik ben begonnen met schaatsen toen ik tien jaar oud was. Het was Ellen S. Gulliksen, mijn oude en nog steeds goede vriendin die mij overhaalde om mee te gaan naar een schaatstraining in de hoop dat ik zou beginnen met schaatsen. Na die eerste training volgden er nog veel meer. Ik heb altijd getraind onder leiding van Ivar Sletsjøe. In alle jaren dat ik nu schaats ben ik altijd gemotiveerd geweest om hard te trainen en met passie. Maarvooral de laatste jaren begint het echt goed te lopen en vooral op de lange afstanden. Maar de laatste tijd heb ik me ook ontwikkeld als een betere allrounder.
(bron: toresolli.com (vertaald))

Dit seizoen
Het seizoen 2008-2009 is het seizoen van de grote doorbraak van Tore Solli. Op het NK afstanden behaalt hij op de 5km een 4de plaats. Goed genoeg om geselecteerd te worden voor de eerste Worldcups van dit seizoen. In Berlijn maakt hij zijn Worldcupdebuut in een rit tegen een andere Noorse debutant, Fredrik van der Horst. De race heeft een raar einde, er word een ronde te vroeg gebeld en daardoor stopt Tore ook een ronde te vroeg. Door o.a. het schreeuwen van de aanwezige mensen heeft hij snel door dat hij nog een ronde moet en eindigt zo toch nog in een mooie tijd, 6.39.79. Een week later mag hij in Heerenveen in de A-groep starten, de droom van elke schaatser! Deze rit verloopt zonder rare dingen en zijn eindtijd is dit keer 6.38.90. Weer een week later maakt hij in Moskou zijn worldcupdebuut op de 1500m en 10km. Op de 10km rijd hij een tijd van 13.33.84, een verbetering van zijn PR met 26 seconden!!! Na deze worldcupserie, een geweldige ervaring waarvan Tore ook veel geleerd heeft, bereid hij zich voor op het NK Allround. Als alles zou kloppen dat weekend zou er wel eens een (heel) mooi resultaat uit kunnen komen. Met deze instelling begint Tore aan het NK, hij rijd 4 geweldige afstanden en eindigt in het eindklassement op de 3de plaats! Alles klopte maar aan een podiumplaats had hij toch nooit gedacht! Hopelijk kan hij dit nu al geweldige seizoen vervolgen met EK-deelname!