Hvem er Tore Solli?

Profil
Navn: Tore Solli
Født: 07.03.86
Bosted: Sandefjord
Kjæreste: Christina
Utdanning: Fullført 3 av 4 år på lærerskolen

Høyde: 188 cm
Vekt: 75-80 kg
Max-puls: 204 (løping)
Hvile-puls: 33

Trener: Ivar Sletsjøe
Klubb: Sandefjord Skøiteklub
Skøyter: Marchese "Silver"
Trikot: Nike
Favorittdistanser: 3000m og 5000m
Favorittbaner: Vikingskipet, Hamar og Thialf, Heerenveen

Interesser: Musikk, lese bok, film, data, friluftsliv
Favorittmat: Kyllingretter, grillet laks og scampi
Favorittdrikke: Kald Farris
Favorittmusikk: Se oversikt her
Favorittfilmer: LOTR, Harry Potter, The English Patient, Star Wars, generelt filmer med Alan Rickman, Nicholas Cage, Will Ferrell..
(kilde: toresolli.com)

Utvikling
Jeg har alltid vært aktiv, og opp gjennom barndommen har jeg vært innom turn, friidrett, fotball og skøyter, som jeg fortsatt holder på med. Jeg begynte som skøyteløper da jeg var 10 år gammel. Det var Ellen S. Gulliksen, min gamle og fortsatt gode venn, som overtalte meg til å bli med på en skøytetrening, i håp om at jeg skulle begynne på skøyter. Etter denne ene treningsøkta, kan man si at det har blitt atskillig flere. Jeg har alltid trent under ledelse av Ivar Sletsjøe. Jeg har i alle år som skøyteløper vært treningsvillig og engasjert, men det er først og fremst de siste årene jeg virkelig har fått ting til å stemme, og da spesielt på de lengre distansene. Men i senere tid skal det sies at jeg utvikler meg stadig til det bedre som en allrounder...
(kilde: toresolli.com)

Denne Sesongen
Sesongen 2008-2009 er sesongen for gjennombruddet for Tore Solli. På NM enkeltdistanser gikk han in til en 4. plass på 5000m. God nok å bli tatt ut til verdenscuppen! I Berlin går han sin første verdenscupløp pa 5000m mot Fredrik van der Horst. Slutten fra løpet går helt annet som forventet. To runder før målpassering ringte bjella som forteller løperne at det er én runde igjen. Først noen sekunder etter "målpassering" fikk Tore beskjed om at han hadde én runde igjen. Tiden var 6.39.79. En uke senere få han starte i A-gruppen i Heerenveen. Drømmen for en skøyteløper! Tiden er nå 6.38.90. Igjen en uke senere går Tore sin første 1500m og 10000m i verdenscuppen. 10000m går veldig bra! Perset med 26 sekunder! Tiden er 13.33.84. Etter verdenscupserien, en stor opplevelse hvor Tore har lært veldig mye, er fokussen på NM. Når alt klaffer kan resultaten bli veldig god. Han går 4 fantastiske distanster og går in til 3. plass sammenlagt. Noe han hadde aldri tenkt på. forhåpentligvis kan han fortsette denne allerede veldig bra sesongen med EM deltakelse!