– Føler meg dolket i ryggen

Etter helgens tredjeplass i NM trodde Tore Solli at EM var sikret. Nå må han kvalifisere seg på nytt.

Alf Tore Bergsli

– EM har vært et mål jeg arbeidet hardt for å oppnå. Når jeg faktisk klarer det, blir jeg straffet. Da føler jeg meg dolket i ryggen, sier en skuffet og sint Tore Solli i Sandefjord Skøiteklubb.

Må delta på omkamp
I helgen kom skøyteløperen på en «sensasjonell» tredjeplass under Allround-NM. Både Solli og trenerapparatet trodde da at han var sikret plass i EM i Nederland 8.-11. januar.Imidlertid gikk Norges Skøyteforbund ut og krevde at fire løpere konkurrerte om to av EM-plassene, i en såkalt skate-off 2. januar. Da må Solli gå et 5000-metersløp mot Øystein Grødum, en løper han slo med tre plasseringer i NM i helgen.
– I og med at jeg slo Grødum så mye der, burde ikke en omkamp være nødvendig. Forbundet opptrer usportslig og urettferdig, mener Solli.
Også det rent praktiske ved å gå et enkelt løp på Hamar, rett over nyttårshelgen, framstår frustrerende for det unge skøytetalentet og hans treningsapparat.

– Ingen automatikk
Norges Skøyteforbunds Øystein Haugen forsvarer «skate off»-avgjørelsen. Han ønsker å understreke at det kun ligger sportslige vurderinger bak:
– Det er ingen automatikk i at de fire første i NM er de fire første som går i EM. Solli gjorde det godt under NM nå, men Grødrum har tidligere gjort det bra i verdenscupen og på 5000 meter, sier han.
– Har dere tidligere benyttet «skate-off» på denne måten?
– Nei, på seniornivå har vi ikke det, sier Haugen.Han avviser at det kan virke urimelig at løperne må stille opp på et eget kvalifikasjonsløp rett etter nyttårshelgen, en uke før det etterlengtede EM-et.
– Slik er det i toppidretten. Hvis en topputøver går på skøyter på heltid, må de gå når de må gå, sier Haugen.

(artikkelen er publisert på nettsiden fra Sandefjords Blad, onsdag 24 desember.)